| |
TWÓRCY I PRODUCENCI
Ekipę realizatorską "Pana Tadeusza" stworzyli utalentowani artyści, najwyższej klasy fachowcy w swoich dziedzinach. Za kamerą stanął jeden z najlepszych polskich operatorów młodego pokolenia, Paweł Edelman, nagrodzony Brązową Żabą na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage'97 za zdjęcia w "Kronikach domowych" Leszka Wosiewicza. Edelman, znany głównie ze swej stałej współpracy z Władysławem Pasikowskim, fotografował również głośne "Historie miłosne" Jerzego Stuhra.
Laureat Oscara ® za dekoracje w Spielbergowskiej "Liście Schindlera", Allan Starski, stworzył niezwykle wierną pod względem historycznym, a zarazem pełną fantazji scenografię.
Kierujący produkcją Michał Szczerbic wykorzystał wszystkie swoje doświadczenia, zdobyte podczas pracy przy tak skomplikowanych filmach, jak wspomniana już "Lista Schindlera", "Z dalekiego kraju" Krzysztofa Zanussiego, czy "Król Olch" Volkera Schloendorffa. Był wsparciem dla reżysera we wszystkich trudnych momentach realizacji "Pana Tadeusza".
Kostiumy są dziełem Magdaleny Tesławskiej - Biernawskiej, której współpraca z Andrzejem Wajdą rozpoczęła się od "Popiołów" i Małgorzaty Stefaniak, mającej w swoim dorobku stroje do nagrodzonego Złotym Globem dramatu wojennego Agnieszki Holland "Europa, Europa".
Znaczący udział w tworzeniu oprawy plastycznej filmu miało jeszcze troje artystów: dekoratorka wnętrz Wiesława Chojkowska, charakteryzatorka Maria Ewa Dziewulska oraz współpracujący z Andrzejem Wajdą od lat Andrzej Szenajch, który odpowiadał za mundury wojskowe i militaria.
Wybitny kompozytor Wojciech Kilar skomponował muzykę do ponad stu dwudziestu filmów zrealizowanych przez twórców tej miary, co Jane Campion, Francis Ford Coppola, Roman Polański, Krzysztof Zanussi czy Andrzej Wajda. Z reżyserem "Pana Tadeusza" Wojciech Kilar współpracował wcześniej przy "Ziemi obiecanej", "Smudze cienia", "Kronice wypadków miłosnych" i "Korczaku".
Niezwykle bogata ścieżka dźwiękowa filmu, tworząca integralną, artystyczną całość z jego warstwą wizualną w dużej mierze zawdzięcza swoje powstanie mistrzostwu francuskich operatorów. Byli nimi: Philippe Senechal, Pchilippe Bouchez (na planie), Thierry Lebon i Jean - Pierre Halbwachs (podczas udźwiękowienia). Senechal i Bouchez pracowali bezszelestnie, nie dekoncentrując aktorów. (...) Byłem pod wielkim wrażeniem Francuzów, który robili dźwięk, mówił Michał Żebrowski. Dwóch panów upinało "pinezkę" rano mówiąc "dzień dobry", a wieczorem, po skończeniu zdjęć "dziękuję" i już (...). Nie mieli żadnych próśb, uwag. A dźwięk rejestrowali genialnie (...). Warto zaznaczyć, że wszystkie kwestie dialogowe są doskonale słyszalne, a nagrywano je synchronicznie z rejestracją obrazu, metodą tzw. zdjęć stuprocentowych, gdyż postsynchrony, realizowane w warunkach innych niż te, które panowały na planie, w innej atmosferze odebrałyby aktorom prawdę wyrazu.
Z drugiej strony należy wyraźnie podkreślić, że nad całym procesem udźwiękowienia filmu czuwało znane ze swego profesjonalizmu warszawskie Studio Sonoria, współpracując w tym zakresie z Łódzkim Centrum Filmowym oraz paryskimi studiami Merjithur i Audis de Joinville. Ze strony polskiej w udźwiękowieniu brali udział: Małgorzata Przedpełska-Bieniek, która nadzorowała postprodukcję dźwięku, będąc jednocześnie konsultantem muzycznym filmu (z Andrzejem Wajdą współpracuje od czasów "Człowieka z żelaza"), Nikodem Wołk-Łaniewski, Grzegorz Lindemann, Henryk Zastróżny, Dariusz Zastróżny, Piotr Król, Mariusz Chludziński, Tomasz Dukszta.
Prawą ręką Andrzeja Wajdy na planie "Pana Tadeusza" był Adek Drabiński, niezastąpiony doradca reżysera w rozwiązywaniu wszystkich problemów artystycznych filmu.
Swój ostateczny kształt "Pan Tadeusz" uzyskał przy udziale jednej z najwyżej cenionych polskich montażystek, Wandy Zeman, trzykrotnie nagradzanej na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
"Pan Tadeusz" jest filmem polsko-francuskim, wyprodukowanym przez Heritage Films, przy współpracy Canal+ Polska, Les Films du Losange, Le Studio Canal+ (z udziałem Canal+), Wizji TV, Telewizji Polskiej S.A., Vision Film Production, Komitetu Kinematografii, Agencji Produkcji Filmowej i Państwowych Instytucji Filmowych.
Producentem "Pana Tadeusza" jest Lew Rywin, założyciel firmy Heritage Films, która walnie przyczyniła się do powstania wspomnianych już, wybitnych filmów: "Lista Schindlera" (siedem Oscarów ® '93) i "Król Olch", a także wielu innych głośnych tytułów, polskich i zagranicznych, z których trzy: "Pierścionek z orłem w koronie", "Nastazję" i "Wielki Tydzień" wyreżyserował Andrzej Wajda.
Koproducentem była związana z Les Films du Losange Margaret Menegoz, bez której nie powstałaby większość filmów tak znanych reżyserów jak Eric Rohmer i Barbet Schroeder.
Producentem wykonawczym był Paweł Poppe, a współpracował z nim Michał Kwieciński.
Produkcją kierował Michał Szczerbic.
Na polskich ekranach film rozpowszechnia Vision Film Distribution Company. Prawa do sprzedaży światowej posiada Le Studio Canal+.
Koszt realizacji filmu "Pan Tadeusz" w Polsce wyniósł 12.500.000 zł.



HERITAGE FILMS
CANAL+ POLSKA
LES FILMS DU LOSANGE
LE STUDIO CANAL+ Z UDZIAŁEM CANAL+
WIZJA TV
TELEWIZJA POLSKA S.A.
VISION FILM PRODUCTION
KOMITET KINEMATOGRAFII
AGENCJA PRODUKCJI FILMOWEJ
PAŃSTWOWE INSTYTUCJE FILMOWE
PRZEDSTAWIAJĄ FILM
ZREALIZOWANY W KOPRODUKCJI POLSKO-FRANCUSKIEJ
WEDŁUG POEMATU
ADAMA MICKIEWICZA
"PAN TADEUSZ"
W ROLI PANA TADEUSZA
| | Michał Żebrowski
|
ZOSIA
| | Alicja Bachleda-Curuś
Po raz pierwszy na ekranie
|
| | Bogusław Linda Daniel Olbrychski Grażyna Szapołowska Andrzej Seweryn Marek Kondrat Krzysztof Kolberger Siergiej Szakurow Jerzy Bińczycki
|
SCENARIUSZ
| | Andrzej Wajda Jan Nowina Zarzycki Piotr Wereśniak
|
WSPÓŁPRACA REŻYSERSKA
| | Adek Drabiński
|
MONTAŻ
| | Wanda Zeman
|
DŹWIĘK
| | Philippe Senechal Thierry Lebon Jean-Pierre Halbwacks Nikodem Wołk-Łaniewski
|
CHARAKTERYZACJA
| | Maria Ewa Dziewulska
|
KOSTIUMY
| | Magdalena Tesławska-Biernawska Małgorzata Stefaniak
|
MUNDURY I MILITARIA
| | Andrzej Szejnach
|
DEKORACJA WNĘTRZ
| | Wiesława Chojkowska
|
KIEROWNICTWO PRODUKCJI
| | Michał Szczerbiec
|
MUZYKA
| | Wojciech Kilar
|
SCENOGRAFIA
| | Allan Starski
|
ZDJĘCIA
| | Paweł Edelman
|
KOPRODUCENT
| | Margaret Menegoz
|
PRODUCENT WYKONAWCZY
| | Paweł Poppe
|
WSPÓŁPRACA
| | Michał Kwieciński
|
PRODUCENT
| | Lew Rywin
|
REŻYSERIA
| | Andrzej Wajda
|
WYSTĄPILI:
| | |
| KSIĄDZ ROBAK | | Bogusław Linda |
| GERWAZY | | Daniel Olbrychski |
| TADEUSZ | | Michał Żebrowski |
| TELIMENA | | Grażyna Szapołowska |
| SĘDZIA | | Andrzej Seweryn |
| HRABIA | | Marek Kondrat |
| MICKIEWICZ | | Krzysztof Kolberger |
| ZOSIA | | Alicja Bachleda-Curuś |
| PODKOMORZY | | Jerzy Trela |
| WOJSKI | | Jerzy Grałek |
| PROTAZY | | Marian Kociniak |
| REJENT | | Piotr Gąsowski |
| ASESOR | | Andrzej Hudziak |
| JANKIEL | | Władysław Kowalski |
| MAJOR PŁUT |
|
Krzysztof Globisz |
| RYKÓW | | Siergiej Szakurow |
| MACIEJ | | Jerzy Bińczycki |
| BRZYTEWKA | | Cezary Kosiński |
| CHRZCICIEL | | Marek Perepeczko |
| KONEWKA | | Piotr Cyrwus |
| BUCHMAN | | Wojciech Alaborski |
| BARTEK PRUSAK | | Stefan Szmidt |
| SZLACHCIC | | Lech Dyblik |
| SKOŁUBA |
|
Adam Wolańczyk |
| NAPOLEON |
|
Henryk Baranowski |
| GENERAŁ DĄBROWSKI |
|
Krzysztof Kołbasiuk |
| GENERAŁ KNIAZIEWICZ |
|
Józef Fryżlewicz |
| KSIĄDZ |
|
Andrzej Łapicki |
| STOLNIK |
|
Mieczysław Kalenik |
| STOLNIKOWA |
|
Grażyna Barszczewska |
| EWA STOLNIKÓWNA |
|
Dorota Naruszewicz |
| PODKOMORZYNA |
|
Maria Mamona |
| PANNY PODKOMORZANKI |
|
Ewa Konstancja Bułhak Zuzanna Lipiec
|
| WOJSZCZANKA |
|
Maria Ciunelis |
| MATRONA |
|
Asja Łamtiugina |
| DOMOWNICY SĘDZIEGO |
|
Tomasz Dedek Michał Breitenwald Krzysztof Górski
|
| REZYDENT SĘDZIEGO |
|
Zdzisław Szymborski |
| GAJOWY |
|
Mariusz Saniternik |
| PLEBAN |
|
Ryszard Chlebuś |
| KSIĄDZ PROBOSZCZ |
|
Marek Brodzki |
| OCHMISTRZYNI |
|
Iwona Mirosław |
| OFICER MOSKALI |
|
Mirosław Zbrojewicz |
| KAWIARKA |
|
Krystyna Zachwatowicz |
| ORAZ |
|
Julita Kożuszek, Monika Krzywkowska,
Józefina Szałańska, Marzena Dębiec,
Katarzyna Jungowska, Piotr Cichoń, Adam Gancarz,
Piotr Gliński, Ryszard Janiak, Jacek Jeleń,
Piotr Kobyliński, Waldemar Król, Piotr Kołodziejczyk,
Włodzimierz Lubelski, Bogdan Michalak,
Tomasz Mleczek, Paweł Pliszka, Grzegorz Piątkowski,
Andrzej Sitek, Paweł Staszewski, Józef Stefański,
Ireneusz Styczyński, Andrzej Szejnach,
Włodzimierz Tłokiński, Edward Urbaniak,
Adam Warchoł
i inni.
|
KASKADERZY
| |
Jacek Rynkiewicz, Jacek Kadłubowski, Józef Stefański, Ryszard Francman, Zbigniew Modej, Krzysztof Fus.
|
ADEPCI KASKADERSCY
| |
Stella Kuczyńska, Jarosław Nowikowski, Paweł Pliszka, Piotr Cichoń, Piotr Janicki, Jacek Długosz.
|
KIEROWNICY PRODUKCJI
| |
Michał Szczerbic Amira Chemakhi
|
II REŻYSERZY
| |
Marek Brodzki Ewa Brodzka Herve Grandsart
|
ASYSTENCI REŻYSERA
| |
Marcin Szczerbic Karolina Wajda Ilona Braciak Michel Lisowski
|
SEKRETARKA PLANU
| |
Maria Telenkiewicz
|
II KIEROWNICY PRODUKCJI
| |
Grażyna Kozłowska Teresa Paszkiewicz Andrzej Besztak Herve Ruet
|
ASYSTENCI PRODUCENTA
| |
Małgorzata Kozłowska
|
KIEROWNIK PLANU | |
Jerzy Mizak
|
ASYSTENCI KIEROWNIKA PRODUKCJI
| |
Aneta Cebula Beata Cybula Piotr Kołodziejczyk
|
SEKRETARKI GRUPY
| | Barbara Nietresta Patricia Fief
|
ADMNISTRATORZY
| | Małgorzata Dedek Elżbieta Heleniak Nathalie Nghet Colette Bernard
|
KASJER
| |
Urszula Baraniak
|
TŁUMACZ
| |
Weronika Migoń
|
OPERATOR KAMERY
| |
Marek Wieser
|
OPERATOR 2-GIEJ KAMERY
| |
Bartłomiej Frykowski
|
ASYSTENT OPERATORA KAMERY
| |
Zbigniew Gustowski
|
II ASYSTENCI TECHNICZNI KAMERY
| |
Michał Czarnecki Wojciech Wiciński Franck Bouvat
|
FOTOSISTA
| |
Piotr Bujnowicz
|
GŁÓWNY OŚWIETLACZ
| |
Marek Wojtaszewski
|
OŚWIETLACZE
| |
Mirosław Kowalczyk Marian Młynarski Maciej Zwierzchowski
|
WÓZKARZ
| |
Robert Łukowski
|
II SCENOGRAFOWIE
| |
Grzegorz Piątkowski Ewa Rojek Anna Adamaszek Sylvain Chauvelot
|
ASYSTENT SCENOGRAFA
| |
Włodzimierz Szyrle
|
ASYSTENT DEKORATORA WNĘTRZ
| |
Anne-Marie Bire
|
KIEROWNICY BUDOWY DEKORACJI
| |
Waldemar Weiss Krzysztof Ruta Andrzej Rychtarczyk Stanisław Bomba
|
REKWIZYTORZY
| |
Grzegorz Rzepecki Bogdan Piotrowski Wojciech Kocemba Paweł Gołaszewski Edward Koralewski
|
WSPÓŁPRACA KOSTIUMOGRAFICZNA
| |
Paweł Grabarczyk Pierre-Jean larroque
|
ASYSTENCI KOSTIUMOGRAFA
| |
Ewa Skorża Małgorzata Gwiazdecka Iwona Pijanowska
|
GARDEROBIANI
| |
Anna Rychlik Małgorzata Mazowieńska-Wierzbicka Anna Sabińska Adam Kocemba
|
CHARAKTERYZACJA
| |
Anna Adamek Dariusz Krysiak Jacques Maisttre
|
ASYSTENCI CHARAKTERYZATORA
| |
Anna Dąbrowska Janusz Kaleja
|
FRYZJERZY
| |
Genowefa Jędrzejczak Grażyna Jakubczak Annie Marandin
|
TECHNIK DŹWIĘKU
| |
Philippe Bouchez
|
MONTAŻ
| |
Anita Wandziel Waldemar Ostanówko
|
PIROTECHNIK
| |
Kazimierz Wróblewski
|
EFEKTY SPECJALNE
| |
Mirosław Bartosik
|
AGREGACIARZ
| |
Janusz Nogal
|
GRIP
| |
Ryszard Szymański Zbigniew Nietresta
|
DYŻURNI PLANU
| |
Adam Nawrocki Bogdan Dziedzic
|
DYŻURNA BRYGADA BUDOWLANA
| |
Janusz Dulak Mieczysław Chrobak Józef Ziemianek Sławomir Pachnicki
|
OCHRONA PLANU
| |
Adam Zielke Tadeusz Frymarski
|
CATERING
| |
Tadeusz Pilich
|
KIEROWCA FILMU
| |
Józef Frymarski
|
OPIEKA MEDYCZNA
| |
Andrzej Tarasewicz
|
RZECZNIK PRASOWY
| |
Dorota Zawadzka
|
KONSULTACJE W ZAKRESIE:
| |
|
KULTURY MATERIALNEJ I OBYCZAJOWEJ
| |
Elżbieta Kowecka
|
HISTORII LITERATURY
| |
Jacek Chromy
|
EWOLUCJI KASKADERSKICH
| |
Jacek Ryniewicz
|
DOBORU I WYSZKOLENIA KONI
| |
Jacek Kadłubowski
|
SZERMIERKI I MUSZTRY
| |
Jerzy Celiński
|
TRESURY ZWIERZĄT
| |
Marek Pińkowski
|
ZAPRZĘGÓW I POWOZÓW
| |
Adam Warchoł
|
ŁOWIECTWA
| |
Stefan Schmidt
|
Muzyka w wykonaniu Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Antoniego Wita
| |
|
SOLIŚCI
| |
Jerzy Kotyczka OBÓJ Joanna Dziewior FLET Marek Barański FAGOT Zbigniew Kaleta KLARNET Antoni Adamus TRĄBKA WALTORNIE: Wiesław Grochowski, Damian Walentek, Adrian Ticman, Rudolf Brudny Eugeniusz Mańczyk FORTEPIAN I CZELESTA
|
Nagrania dokonano w Sali Koncertowej WOSPR
w Katowicach
| |
|
REALIZACJA NAGRAŃ
| |
Beata Jankowska-Budzyńska
|
WSPÓŁPRACA
| |
Jacek Kuśmierczyk Andrzej Prugar
|
INSTRUMENTACJA KONCERTU JANKIELA
| |
Tadeusz Cechak
|
WYKONANIE
| |
Zespół Muzyki Dawnej
|
IMPROWIZACJA GITAROWA
| |
Leszek Potasiński
|
KONSULTACJA I OPRACOWANIE MUZYCZNE
| |
Małgorzata Przedpełska-Bieniek
|
DŹWIĘK
| |
Nikodem Wołk-Łaniewski Grzegorz Lindemann
|
EFEKTY SYNCHRONICZNE
| |
Henryk Zastróżny
|
WSPÓŁPRACA
| |
Dariusz Zastróżny Piotr Król Łódzkie Centrum Filmowe
|
MONTAŻ DŹWIĘKU
| |
Grzegorz Lindemann
|
WSPÓŁPRACA
| |
Adam Głogowski Mariusz Chludziński Tomasz Dukszta
|
ORGANIZACJA POSTPRODUKCJI DŹWIĘKU
| |
Małgorzata Przedpełska-Bieniek
|
UDŹWIĘKOWIENIE
| |
Studio Sonoria
|
POLONEZA TAŃCZYŁ
| |
Państwowy Zespół Pieśni i Tańca "Mazowsze"
|
CHOREOGRAFIA
| |
Michał Jarczyk
|
TWÓRCY I PRODUCENCI DZIĘKUJĄ ZA POMOC OSOBOM I INSTYTUCJOM, KTÓRE PRZYCZYNIŁY SIĘ DO POWSTANIA FILMU:
| |
Pan Janusz Odrowąż Pieniążek Pan Karol Gilski Pan Stanley Nazalewicz Ministerstwo Obrony Narodowej Dowództwo Warszawskiego Okręgu Wojskowego Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie Muzeum Okręgowe im. Jacka Malczewskiego w Radomiu Suwalski Park Krajobrazowy Firma "Peviko" - krawiectwo ogólne Dom Mody "Telimena" Kodak Sprzęt kamerowy - Groupe TSF - IRIS Camera Obiektywy anamorficzne HAWK Sprzęt dźwiękowy D.C. Audiovisuel Ubezpieczenie filmu AGF Ubezpieczenia Laboratorium Telewizja Polska S.A. L.T.C. NAPISY ARANE ZGRANIE AUDIS DE JOINVILLE
|
DOLBY STEREO
| |
HERITAGE FILMS, CANAL+ POLSKA, LES FILMS DU LOSANGE, LE STUDIO CANAL+, WIZJA TV, TELEWIZJA POLSKA S.A., VISION FILM PRODUCTION, AGENCJA PRODUKCJI FILMOWEJ
|
PAŃSTWOWE INSTYTUCJE FILMOWE:
| |
"APOLLO FILM" - KRAKÓW "FILM ART." - POZNAŃ "MAX FILM" - WARSZAWA "NEPTUN FILM" - GDAŃSK "ODRA FILM" - WROCŁAW "SILESIA FILM" - KATOWICE 1999
|
|
|